We hebben allemaal talenten. Het is de kunst ze te leren herkennen en te leren inzetten.
Als leerkracht gaan we op zoek hoe we onze talenten kunnen inzetten voor leerlingen, de klas en nog ruimer, de school.
Luk Dewulf, bekend als de talentenfluisteraar en pedagoog, heeft een tool uitgewerkt om 39 talenten concreet te maken, nl. mytalentbuilder. Daarnaast zorgt deze uitgebreide test ervoor dat je leert inschatten hoe je aan een talent kan werken. Deze talenten worden verder onderverdeeld in 5 categorieën.
Dankzij de Mediatheek van Arteveldehogeschool, kon ik mijn talenten, het resultaat van deelname aan 'mytalentbuilder', in kaart brengen.
Met de reflectiecyclus van Korthagen ga ik dieper in op een voorbeeld uit mijn lespraktijk gekoppeld aan deze vijf talenten.
Tekening:
Een krijttekening op muziek om het creatieve op een spontane manier los te laten in mijzelf.
Ontwikkelen van een schema over deductie, een les filosofie
1. Mijn taak als leerkracht: Kennis opdoen, les voorbereiden, luisteren en inpikken op de leerlingen, les bijwerken
2. Acties: Leerlingen begeleiden tijdens de oefeningen, schema aanpassen, nieuwe oefeningen maken
3. Resultaat: Ik heb mijn schema verfijnd door:
- te luisteren naar mijn leerlingen
- het toepassen van mijn praktijkonderzoek:
- visuele toevoegingen
- stap voor stap theorie bevragen en tonen via powerpoint
Concrete situatie:
LES 1:
- eerst werk ik een basisschema uit om de begrippen uit te leggen
- actieve intro om de leerlingen onmiddellijk te betrekken bij het onderwerp
- leerlingen maken oefeningen op deductie
- leerlingen laten zien en horen wat ze niet begrijpen
- leerlingen bespreken met elkaar de oefeningen
- het schema wordt door mij aangepast met een visuele toevoeging
LES 2:
- het schema wordt opnieuw in de les gebracht als herhaling
- het schema wordt nu stap voor stap getoond via een powerpoint
- leerlingen krijgen een klein afgedrukt exemplaar van dit schema
- leerlingen maken de overige oefeningen of krijgen nieuwe oefeningen om zich te verdiepen
- een aantal leerlingen gebruiken het schema en geven aan de oefeningen beter te begrijpen
Vijf categorieën van talenten volgens Luc Dewulf
Ik link onmiddellijk 1 talent aan elke categorie waar ik in uitblink volgens mytalentbuilder. Elk van deze talenten bespreek ik kort naar aanleiding van LES 1 en LES 2. De cursus Leraar en engagement geeft een korte beschrijving van deze talenten (Vakgroep EGO-OSV, 2022-2023).
- Hoe ga ik om met anderen en de omgeving?
Talent 8: Woordkunstenaar: "Het geeft me veel voldoening als ik precies de juiste woorden vind om uit te drukken wat ik wil zeggen".
Ik was blij dat ik erin slaagde om de begrippen klaar en helder te krijgen. Dat lukte beter in les 2, dan in les 1. - Hoe krijg ik anderen in beweging?
Talent 7: Groeimotor: "Ik krijg energie als ik anderen zie ontwikkelen, ook al is dat maar een klein stapje".
Ik begeleid de leerlingen graag tijdens het oefenen. - Hoe organiseer ik en creëer ik?
Talent 3: Creatieve maker: "Ik houd ervan om het gevoel te hebben dat ik met mijn eigen handen iets aan het creëren ben".
Ik geniet ervan om zo'n schema grondiger uit te werken en na te denken over het visualiseren. - Waar haal ik mijn drive vandaan?
Talent 14: Nieuwfreak: "Ik houd van nieuwe dingen en doe daar ontzettend veel kennis over op. Ik ben altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen".
Ik onderzoek graag om mijn kennis op te bouwen en uit te breiden. Voor deze lessen kon ik steunen op de resultaten van mijn praktijkonderzoek. - Hoe bouw ik kennis op en los ik problemen op?
Talent 10: Doordenker: "Ik luister graag naar de mening van anderen en denk daar graag op door om mijn eigen mening te vormen".
Zowel in de leraarskamer als bij mijn vakmentor vond ik een bereidwillig oor om zaken m.b.t. de lessen te verduidelijken. Daarnaast heb ik geluisterd naar de leerlingen hun vragen en bemerkingen.
Reflectiecyclus van Korthagen
Ik pas de reflectiecyclus van Korthagen toe om beter zicht te krijgen op mijn eigen functioneren.
1. Handelen en ervaring
Dit was de allereerste les voor mij over dit onderwerp. Ik heb aandacht besteed hoe ik de leerlingen actief kon betrekken. Ze kregen een kleine oefening per twee met een klein wedstrijdelement.
2. Terugblikken:
- De instapper bleek zeer leuk om daarna de link te leggen met de theorie.
- Ik kreeg een beeld hoe de leerlingen de theorie begrepen.
- Soms twijfelde ik zelf bij het beantwoorden van vragen, omdat de theorie voor mij ook nog zoeken was.
- Ik merkte een groot verschil in niveau tussen de leerlingen bij het maken van de oefeningen.
3. Bewustwording van essentiële aspecten:
- Als ik moe ben, merk ik dat het belangrijk is dat ik de leerstof echt zelf goed begrijp, want anders sla ik zelf de bal mis. De leerlingen kunnen zaken ook uitleggen aan elkaar.
- De theorie kon betere visualisatie gebruiken. Dat heb ik uitgewerkt in de vervolgles.
- Ik heb extra oefeningen voorzien met nieuwe uitdagingen. Zo kwamen ook de sterkere leerlingen aan bod.
4. Alternatieven ontwikkelen en daaruit kiezen:
- Nog meer vertrekken vanuit oefeningen om de leerlingen daaruit de theorie te laten afleiden.
- Een andere mogelijkheid om de theorie te brengen, is om de leerlingen zelf een schema te laten maken.
5. Uitproberen:
Iets dat ik graag eens wil uitproberen, is om de leerlingen de les te laten tekenen. Dit is gebaseerd op onderzoek dat ik kon lezen in 'Klasse' en waarover ik een collega geïnterviewd heb, die dit reeds toepaste.
Maak jouw eigen website met JouwWeb