Stephen Covey was een belangrijke figuur in de managementwereld die een hele reeks boeken schreef, waaronder ‘The Seven Habits of Highly Effective People’. Zijn boeken gaan nog steeds als zoete broodjes over de toonbank. In dit boek bespreekt Covey de zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Daarin werkte hij zijn Cirkel van invloed en betrokkenheid uit.
Cirkel van betrokkenheid
In de grote cirkel, de 'cirkel van betrokkenheid', zit alles waar we aandacht aan schenken, van grote tot kleine gebeurtenissen, maar waar we weinig tot geen invloed op hebben. Deze cirkel kenmerkt zich door de werkwoorden ‘hebben’ (had ik maar…), ‘wensen’ en ‘moeten’. Dit is een reactieve manier van denken. We leggen de verantwoordelijkheid niet bij onszelf, dus we kunnen 'het' niet veranderen. Deze 'het' kan om het even wat zijn.
Concreet voorbeeld:
Ik heb een deadline. Dit bevindt zich in de cirkel van betrokkenheid. Deze website moet klaar zijn tegen een bepaalde datum. Dat lukt niet, want:
- Mijn kinderen leiden mij teveel af.
- Ik had er vroeger aan moeten beginnen.
- Ik zou willen dat ik meer tijd had voor deze website.
- Ik mag toch ook wel een beetje genieten van het mooie weer.
- Deadlines zijn stom!
- Het ligt aan Arteveldehogeschool dat dit mij niet kan lukken.
Dit zorgt voor negatieve energie, tijd die we verspillen om succesvol te zijn. Onze cirkel van invloed wordt kleiner! Zo ook voor de kans om de deadline te halen.
Cirkel van invloed
Proactief zijn is een eerste belangrijke eigenschap die beschreven staat in zijn boek ‘The Seven Habits of Highly Effective People’. Als we overal aandacht aan besteden, dan verliezen we veel energie. Covey leert ons dat het beter is om heel gericht met onze energie om te gaan. Beperk je tot een aantal gebeurtenissen waar jij het verschil kan maken. Deze gebeurtenissen breng je onder in een kleinere cirkel, de 'Cirkel van invloed'. Door dit proces te herhalen en proactief te handelen, vergroot je je cirkel van invloed. Klinkt logisch, toch? Hoe verplaats ik mijn 'deadline' naar de cirkel van invloed?
Concreet voorbeeld en de link met enkele van mijn talenten:
De cursus Leraar en engagement geeft een korte beschrijving van deze talenten (Vakgroep EGO-OSV, 2022-2023)
- Ik wil mijn deadline halen.
talent 6: doorzetter
Ik houd van orde en structuur. Ik werk alles graag tot in de puntjes af. - Ik werk elke dag een deel van de opdracht uit.
talent 8: woordkunstenaar
Het geeft me veel voldoening als ik precies de juiste woorden vind om uit te drukken wat ik wil zeggen.
talent 6: doorzetter - Ik verbind mijn opdracht met mijn creativiteit, want daar haal ik energie uit. Ik maakte met veel plezier mijn tekeningen. Het is ook geen verloren werk, want een aantal tekeningen ga ik zeker hergebruiken.
talent 3: creatieve maker
Ik houd ervan om het gevoel te hebben dat ik met mijn eigen handen iets aan het creëren ben. - Ik zie het als een kans om bij te leren
talent 10: doordenker
Ik luister graag naar de mening van anderen en denk daar graag op door om mijn eigen mening te vormen.
talent 14: nieuwfreak
Ik houd van nieuwe dingen en doe daar ontzettend veel kennis over op. Ik ben altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen - Ik plan het zo, dat ik ook tijd kan maken voor mijn gezin.
talent 1: trouwe vriend
Ik houd niet van oppervlakkige relaties, eerder van diepgaande contacten met een kleine groep vrienden. - Ik hou het einddoel voor ogen, nl. afstuderen.
talent 6: doorzetter
En verder...
Voorbeelden die zich in mijn 'cirkel van betrokkenheid' bevinden, maar die ik kan verplaatsen naar mijn 'cirkel van invloed' Ze verwijzen elk naar websites die het onderwijs of diversiteit in beeld brengt en die ik als leerkracht in mijn klas kan binnenbrengen:
Maak jouw eigen website met JouwWeb